Hai aproximadamete un mes, durante a rolda de prensa na que Teléfonica presentaba os seus resultados do ano 2015, houbo tempo para moitas cousas. Ademáis de spammear co ben que vai a empresa – que se miramos os datos ao detalle é máis ca discutíbel – o presidente, César Alierta, falou da máis que probábel chegada das tarifas escalonadas para as conexións dos nosos fogares. Este eufeminismo non é máis que falar do máis que probábel principio do fin das tarifas planas fixas
Efectivamente, as conexións ilimitadas en cantidade de datos nos fogares poden ter os días contados. A intención de Teléfonica, como xa fan noutros países, é a de plantexar novos contratos cos que vender unha cantidade determinada de gigas para consumir ao longo de cada mes. A historia soa ben, véndenos que non é xusto que as heavy user paguen o mesmo que as usuarias que fan un uso menos intensivo da súa conexión.
Na nosa opinión, podería chegar a ser unha opción se deste xeito os prezos baixan para as usuarias menos activas, pero pensamos que vai ocorrer todo o contrario: subirán os prezos ás usuarias intensivas, mantendo o prezo do resto. Polo tanto e coma sempre, só gaña unha parte da ecuación: a empresa.
Esta nova ten especial relevancia se a situamos no contexto actual do mercado español. Tuenti é unha marca de Movistar, R vén de venderse a Euskaltel, Jazztel xa foi incorporada a Orange, Ono está controlada por Vodafone e Yoigo está novamente no mercado esperando comprador. Polo tanto, aínda que quedan moitas marcas comerciais, detrás destas só quedan unhas poucas empresas que queren recuperar o control do mercado coma ocorría durante os escuros anos 90, nos que o consumidor non tiña alternativas.
Ademáis de situar a nova no contexto actual, temos que ter en conta o cambio nos hábitos de consumo de todo tipo de contido multimedia. Vemos como nos últimos anos o consumo de gigas nas nosas conexións fixas vén de aumentar exponencialmente coa chegada do HD: 1080p, 2K e mesmo 4K, ademáis da xeneralización no consumo de contido en streaming. Tampouco debemos esquecer os espazos na nube, cada vez más amplos que leva aparellado o seu consumo de datos. Unha vez interiorizados estes novos hábitos, que mellor momento de subir o prezo?
Polo de agora, esta proposta está formulada por unha das “sete irmáns” das telecomunicacións e co paso do tempo vemos como actúan: unha delas dá un paso adiante cunha medida controvertida que beneficia á empresa e vai en contra da usuaria, pero aos meses o resto das empresas copian a medida e á usuaria non lle queda outra que tragar.
Por se isto fose pouco, debemos sinalar outra circunstancia que xogan en contra de Telefónica. A CNMC obrigará á empresa a abrir a súa rede naqueles lugares donde non existan outras dúas redes de fibra ou cable. A razón que levou ao ente regulador a tomar esta decisión é que nestas zonas a cota do mercado de teléfonica é do 60% e queren aumentar a competencia: soaralle a monopolio?
Esta medida, máis aló de fomentar a competencia tamén pode ser que xogue en contra da inversión, pois polo de agora non se pode descartar que Movistar paralice a inversión, pois non existe lei que os obrigue a aumentar a cobertura de fibra, e a ameaza que xa deixou caer en máis dunha ocasión. Pase o que pase, Movistar podería perder clientas o que supón unha baixada dos ingresos.
Pensamos que as cousas teñen que cambiar e non sabemos se a solución pasa pola obriga de abrir a rede á competencia, ou pola creación dunha rede pública no canto de subvencións ás operadoras, modelo do que levan anos beneficiándose as telecos. Se pensamos no alto porcentaxe de kilometros de fibra óptica e antenas de telefonía móbil que foron despregadas en Galiza nos últimos anos baixo este modelo de subvención, non tería sido máis lóxico que a rede fose pública para este servizo de primeira necesidade e que as empresas comercializadoras pagasen un alugueiro polo uso da rede?
Sexa como fór, a estas alturas da película estamos diante dun problema serio, pois unha conexión a Internet ten o mesmo peso que o servizo de auga ou luz para o día a día de moitas persoas, tanto para uso doméstico como profesional, e por iso calquera regulación que poda xogar en contra das empresas, ten que facerse con tino para non empeorar máis a situación de moitas usuarias que, ou non teñen alternativas máis económonicas ou só teñen accesos máis propios de comezos do 2000 ca do ano 2016 no que estamos.
Canto da inversión en redes de fibra se fixo con subvencións e canto con inversión privada?
A cuestión é simple, este comentario do mandamás de Movistar é a pataleta por obrigalos a ter que abri-la rede de fibra, o limitala o que van a facer e que os outros operadores ( que dependen da fibra de Movistar) teñan que replantexar as suas ofertas e adecualas ó novo sistema xa que non van a poder ofrecer gigas ilimitados xa que llos van a cobrar, isto é básicamente unha práctica monopolista de Movistar.